Rudy MOENAERT

Blogs

8 Leiderschapslessen van Keizer Augustus
posted by Prof. dr. Rudy Moenaert on 23/03/2017

De ochtend van zaterdag 11 maart realiseerde ik me twee zaken. Primo, het is voor een eenvoudige Vlaming makkelijker te landen op Schiphol dan voor een Turks minister. Die dag lukte me probleemloos wat Mevlut Cavusoglu werd verboden. Secundo, en dit is de essentie van deze blog, het beste boek over leiderschap is een roman.

Op de vlucht van Panama City naar Amsterdam las ik het laatste deel van John Williams' Augustus. De auteur had me reeds eerder verbaasd met Stoner en Butcher's Crossing. Over dat laatste werk heb ik reeds eerder een column geschreven. Inzake taaleenvoud, -elegantie en -zuiverheid evenaren weinigen de woordenschat en zinsbouw van John Williams.

Read more

Digital Fluidity
posted by Prof. dr. Rudy Moenaert on 25/01/2017

No Line on the Horizon

Our world is in a state of constant disarray. Let's not blame it on Trump, Putin or Farage. It is the incessant influx of digital innovations that leaves us flabbergasted each time we view the technology section of The Financial Times.

The weekly flood of digital gimmicks makes us believe we are living in a gadget economy. Robert Gordon argues in The Rise and Fall of American Growth  that the multitude of innovations we are witnessing today do not measure up against the breakthrough innovations of the past. That discussion misses the point entirely, however. It is irrelevant how contemporary innovations such as Oculus Rift and Amazon Echo stack up against the discovery of antibiotics, CT-scanning and the steam engine. For these are riveting times, where industries are disrupted as never before.

Read more

Sloop de Regelneverij!
posted by Prof. dr. Rudy Moenaert on 10/01/2017

In le plat pays qui est le mien, waar de vele kerktorens TomTom overbodig maken, word ik op een kaarsrechte weg geacht de maximum snelheid van 70 te respecteren. Waarom niet 80, dat was toch ook prachtig? Ik denk dat de overheid haar bevolking niet vertrouwt 80 te willen aanhouden. Het wantrouwen heerst immers in onze samenleving, gevoed door sociale onrust, politieke turbulentie, digitale fluïditeit en ideologische terreur.

Read more

Mag het positiever?
posted by Prof. dr. Rudy Moenaert on 6/12/2016

Naast Green Onions van Booker T. & The MG's heb ik heel recent een nog efficiëntere manier gevonden om de werkdag positief te starten. Na een kwarteeuw heb ik het abonnement gestopt op mijn huiskrant. In de beste traditie van de-marketing heeft niemand me gecontacteerd om te vragen waarom ik mijn abonnement heb opgezegd.

Read more

Het Drama van Gosselies
posted by Prof. dr. Rudy Moenaert on 6/09/2016

Als Vlaming lach ik wel eens met de wijze waarop de Parti Socialiste Franstalig België ondergraaft door het te willen helpen. Zo lanceerden ze de voorbije week een voorstel voor een vierdaagse werkweek met loonbehoud. Sommigen noemen dit visionair. Ik behoud mijn achterdocht tot een gedegen, wetenschappelijke arbeidseconomische analyse een scherpere duiding brengt inzake het waarheidsgehalte van deze electorale oefening.

Read more

25 jaar TIAS Master of Marketing
posted by Prof. dr. Rudy Moenaert is Academic Director van het TIAS Executive Master of Marketing programma. De eerstvolgende infosessie is op 6 september (Tilburg). on 4/07/2016

Eind juni studeerde leergang 25 van de TIAS Executive Master of Marketing af. Ik vond het geweldig om een gedeelte van hun persoonlijke ontdekkingsreis in de marketingwereld te hebben kunnen faciliteren én meemaken. In dit opzicht is de TIAS Master of Marketingopleiding niet enkel een geschenk dat ze zichzelf hebben gegeven, het is eveneens een geschenk dat ze TIAS hebben gegund. Het ogenblik dat een dame een prachtig werkstuk schrijft, en 9.5 haalt op haar thesis, zijn momenten waarvan de Academic Director dankbaar is ze te mogen meemaken.

Read more

Authenticiteit, een werkplunje
posted by Moenaert R. & Robben H. Uit: "Marketing met Ballen", Adfo Books, 2016 on 20/12/2015

Authenticiteit betekent dat we trouw zijn aan onszelf. We zijn niet gebouwd om 24/7 een acteursrol op ons te nemen. Eddy Redmayne won de Oscar in 2015 voor zijn fantastische vertolking van Stephen Hawking, het door ALS gekwelde wetenschappelijke genie. Julianne Moore kreeg de Oscar voor haar vertolking van een jonge alzheimerpatiënte. Maar dat zijn beide vertolkingen waar zeer getalenteerde acteurs zich maanden op voorbereidden. Verscheidene opnames zijn vereist om de juiste emotie op het juiste moment vast te leggen. Wie zijn Eddy Redmayne en Julianne Moore echt? Kijk naar de Oscaruitreiking en hun reacties. Dat geeft ons echt inzicht in hun persoonlijkheid.

Read more

Het Kunstwerk 'U'
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 20/12/2015

"Waarom maak je dit plan?", vroegen we Maarten in de zomer van 2014. Maarten was een succesvolle ondernemer en had net zijn start-up verkocht aan een Franse groep. We genoten van een goed glas wijn en keuvelden over het marketingplan dat hij wou opstellen. Bij de overname was hij als marketingdirecteur aangesteld in de nieuwe organisatie.

"Ik wil met dit plan onze onderneming sterker positioneren in de markt. We hebben een zeer innovatieve dienstenportefeuille. Alleen, de klant is hiervan onvoldoende op de hoogte." Dat leek ons een fair antwoord. Het is een antwoord dat we vaak horen.

Read more

Holalala... Een Holacratie
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 30/11/2015

Onderzoek toont aan dat bepaalde werkaanpakken (aanmoedigingsmaatregelen, participatie, training, flexibele werktijden, et cetera) bijdragen tot het succes van de onderneming. De vraag blijft natuurlijk hoeveel onzin je hieraan kunt wijden...

Salim Ismail omschrijft de huidige tijden als volgt in zijn bestseller Exponential Organizations: "Nu de asteroïde van de digitale informatie ons heeft geraakt, is de globale economie voor eeuwig veranderd. Het tijdperk van traditionele, hiërarchische marktdominantie door dinosauriërs loopt ten einde. De wereld hoort nu toe aan slimmere, kleinere en snellere bedrijven. Dit is zeker het geval voor IT-ondernemingen, maar het zal snel ook zo zijn in traditionelere industrietakken." In de epiloog heeft hij het schaamteloos over een nieuwe Cambrische explosie.

Read more

Skiën in de Polders
Digitaal Innoveren in 10 Basisprincipes
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 23/09/2015

Hinkt de wetenschap de realiteit eens te meer achterna? Of openbaart het gedachtengoed inzake disruptie zich aan de enthousiaste volgelingen als betrof het een religie, en loopt de overtuiging voor op de feiten? De termen business disruption en digital disruption scoren immers verrassend laag op de citation website scholar.google.com.

No worries - disruptie is een nieuwe verpakking voor een bekend concept. Het staat onder de noemers radicale innovatie, creative destruction en turnaround reeds decennia op de wetenschappelijke agenda. Zo begon ik mijn onderzoekscarrière 31 jaar geleden op een wetenschapsproject met de sobere titel "The turnaround of companies with an ageing technology. Waarom heette dit niet "Winnen met Disruptie."?

Het voorbije weekend (19 september 2015) besteedde De Tijd veel aandacht aan de digitale omwenteling, en de betekenis van Silicon Valley voor eenieder. Als innovatiewetenschapper en -adviseur kan ik niet anders dan dit door een dito lens te beschouwen. Wetenschap, ervaring en gezond verstand brengen mij bij de 10 basisprincipes.

Read more

De Kracht van Verbeelding
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 19/08/2015

Verbeelding = het creatief oplossen van moeilijke problemen
De nieuwsgierigheid die de vroege ontdekkingsreizigers kenmerkte plaatste hen telkenmale voor een levensgroot praktisch probleem: waar zijn wij nu? De GPS bestond nog niet en aan kaarten had je weinig zonder concrete herkenningspunten.

Read more

Winnen door Balans
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 22/06/2015

Balans = het behartigen van de belangen van alle stakeholders

Luc Vansteenkiste is een geadeld en gelouterd man. De  oud-voorzitter van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) en voormalige Manager van het Jaar kwam evenwel in een maalstroom terecht toen hij beschuldigd werd van handel met voorkennis. Als onafhankelijk bestuurder bij het infernale Fortis werd hij door het Belgische gerecht verdacht een andere holding (Bois Sauvage) te hebben getipt over de imminente toxiciteit van Fortisaandelen. 

Read more

Het Parking Syndroom
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 09/05/2015

"We zijn mooi op tijd," mijmert Esther wanneer ze de Antwerpse parking binnenrijden. Esther is een gerespecteerd hoogleraar bestuurskunde. Aan het stuur zit Gerard, de decaan van haar business school. In Antwerpen zullen ze de trein naar Brussel nemen voor een belangrijke Europese onderzoeksvergadering.
Het is nog vroeg in de ochtend. Zo vroeg zelfs dat de parking helemaal leeg is.  Gezwind parkeert Gerard de wagen.
"Wat is er?" vraagt Esther, als ze merkt dat Gerard twijfelt. 
"Mmmh. Deze parkeerplaats ligt wel echt dicht bij de inrit. De kans is groot dat in de loop van de dag een andere wagen tegen de mijne aanrijdt."
Jan schakelt de wagen in achteruit, en zoekt een nieuwe parkeerplaats op. Die voldoet evenmin voor Gerard. Deze plaats is immers te nauw en hij vreest dat een andere chauffeur de deur van zijn wagen tegen die van Gerard zal klappen. Na nog drie plaatsen te hebben verkend, in een nog steeds volledig lege parking, vindt Gerard uiteindelijk de ideale plaats.
Wanneer Gerard en Esther het perron van Antwerpen Centraal opwandelen, zijn ze net op tijd om de trein te zien vertrekken. 

Read more

De Leiderschapsallegorie in Butcher’s Crossing
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 11/03/2015

"Musk of Jobs, wie is meer opmerkelijk?", luidde een recente vraag in IT Time, een magazine in Guanghzou (China). Musk won de poll. In een land waar tot heel recent het communisme iedereen gelijkborstelde, respecteren de nakomelingen van de Grote Culturele Revolutie van het Proletariaat de Amerikaanse vernieuwers als betroffen het halfgoden.

Read more

Good Vibrations (7 / 7)
Sterren op de Bedrijfsvloer
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 11/12/2014

'Hebben ze nou allemaal Simon Sinek bekeken?", zo mijmerde ik na anderhalve dag in Californië. Veel presentaties startten inderdaad met waar ze als onderneming in geloofden en waarom ze deden wat ze deden. Het sloot naadloos aan bij de TED-presentatie van Sinek.1  Een paar voorbeelden: 

Palantir: 'Building the technology to solve the world's problems'
Scripps: 'The doctor of the future will be oneself'
23andMe: 'We were frustrated about the pace of science'
PayPal:'We try to take the friction out of the payment system'
Singularity University: 'Change a billion people's life in 10 years time'

Read more

Good Vibrations (6 / 7)
Vernieuwing van het Innovatieproces
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 9/12/2014

Een bordje aan één van de vijftig gebouwen op de Google-campus kondigde een presentatie aan: 'All for fast, fast for all".  Google CEO Larry Page is de moderne d'Artagnan van het internet. De bestaande spelregels worden brutaal neergesabeld. De presentator was duidelijk :

"Larry Page kills incrementalism"

Optimisten beschouwen innovatie als het hoogste goed in bedrijfsvoering. Wie ben ik om hun enthousiasme aan banden te leggen? Peter Drucker stelde reeds dat marketing en innovatie de enige processen zijn die er toe doen in de onderneming. Laat dit nu net de disciplines zijn waarover ik onderzoek voer, onderwijs verzorg, en advies verleen.

Read more

Good Vibrations (5 / 7)
Planet of the Apes
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 1/12/2014
Bij strategiebesprekingen valt ons telkenmale op hoe inept de meeste bestuurders en managers zijn in de digitale leefruimte. Ze vinden Facebook iets voor kinderen, LinkedIn hebben ze niet nodig want ze hebben reeds een goedbetaalde job, en Twitter is voor narcisten. Een cynicus zal stellen dat Twitter vooral een vehikel is dat Twitterafficionadi hanteren om te onderstrepen dat Twitter belangrijk is. De zelfbevlekking in het wereldje van sociale media is nu eenmaal bijzonder groot. Maar aangeven dat Twitter en andere sociale media geen nut hebben, is al te geringschattend.

Read more

Good Vibrations (4 / 7)
De Moderne Arena
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 1/12/2014
Markten zijn, zoals Wharton-hoogleraar Rita Gunther McGrath terecht opmerkt, getransformeerd in arena’s (zie mijn eerdere blog). In economische termen spreken we van ecosystemen. Deze term is ontleend aan de biologische wetenschappen. Een voorbeeld. Toen wolven na zeventig jaar opnieuw in Yellowstone werden geïntroduceerd, veranderden ze het gedrag en de samenstelling van de fauna. De herten schuwden de plaatsen waar ze een makkelijke prooi waren, zoals valleien en ravijnen. De vegetatie kwam terug – in sommige plaatsen groeiden de bomen tot vijfmaal hoger dan voorheen! De bevers vonden Yellowstone opnieuw een aantrekkelijke habitat. De groeiende vegetatie verstevigde de oevers, waardoor de rivieren minder meanderden. De wolven maakten jacht op coyotes, waardoor muizen en konijnen in aantal toenamen. Dit creëerde een ravissant menu voor roofvogels.

Read more

Good Vibrations (3 / 7)
Regionaal Erfgoed
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 27/11/2014
Begin November 2014 kunnen we clippen in het grote plakboek 'Arm België'. De vakbondsbetoging lokte 120.000 deelnemers naar Brussel. De spoorlijnen ontwikkelden daartoe een nieuwe waardepropositie. De trouwe pendelaar betaalde 100 % procent voor de treinrit naar Brussel, de eenmalige gebruiker die de staking wilde bijwonen hoefde slechts de helft van dit bedrag op te hoesten. Customer Intimacy bij de NMBS, het blijft een knotsgekke combinatie.

Read more

Good Vibrations (2 / 7)
In de Routines schuilt de Ondergang
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 21/11/2014
De Axis of Awesome, een Australische comedy rock band, illustreert in de Four Chord Song dat veel succesvolle popsongs op slechts 4 basisakkoorden zijn gebaseerd. Hilarisch filmpje! Angus Young, één van de rijkste Nederlanders, maar vooral gekend als gitarist van AC/DC, lijkt dit te bevestigen.

Read more

Good Vibrations (1 / 7)
Inspiratie door Disruption
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 19/11/2014
IAS-alumnus Dorkas Koenen, de marketingdirecteur van Essent,  gaf me groot gelijk. "De Disruption Tour verschaft je een decenniumperspectief". Een decenniumperspectief...  In het vlakke West-Vlaanderen verkrijg ik dat op de mountainbike.  Passendale, 12 kilometer verderop langs heerlijke aardewegen, herinnert me aan grimmige gebeurtenissen van zelfs 100 jaar geleden.

Het thema 'disruption' is bijzonder acteel,  ook in de wereld van het universitaire onderwijs. Onderwijsvernieuwing, is dat niet een contradictio in terminis? Bezoek in Salamanca de aula antigua, en je stapt in dit eeuwenoude auditorium moeiteloos honderden jaren terug in de tijd. De hedendaagse auditoria zijn moderner aangekleed, maar dezelfde basisprocessen gelden nog altijd. Dit kan in de nabije toekomst abruupt veranderen. MOOC is het modewoord van de dag. Het internet maakt Massive Open Online Courses mogelijk. De continue prijsstijgingen in het onderwijs en de noodzaak aan levenslang leren versterken deze trend. Technologische substitutie beperkt zich niet langer tot routineuze productiejobs, maar kerft zich steeds meer een weg in de white collar omgeving.

Read more

De Kernprocessen van Waardecreatie
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 28/10/2014
De voorbije winter heb ik genoten van het Oranje schaatsteam. Nederland veroverde schaatsmedaille na schaatsmedaille op de Olympische Winterspelen in Sochi. Het deerde me niet dat de mythische Elfstedentocht voor de elfendertigste keer op rij niet doorging. Acht gouden medailles, zeven zilveren en negen bronzen, daar kun je een Duvel op heffen.

Er werd nochtans geen  toverdrank geschonken in het Heineken House. Wat verklaart dan het succes van de Nederlandse schaatsploeg? De natuurlijke passie van Nederlanders voor de schaatssport droeg er zeker toe bij. Maar minstens even belangrijk was de indrukwekkende schaatsinfrastructuur die Nederland de voorbije jaren heeft gebouwd. Je vraagt je af of er in dat kleine land nog open leefruimtes beschikbaar zijn naast de meer dan 20 schaatsbanen en de bijhorende parkings voor schaatsers, supporters en 10.000 schaatstrainers.

Read more

Wat houdt je wakker?
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 21/10/2014
"Van hier tot daar is één mijl". De simpele vaststelling was onthutsend, ook voor deelnemers aan de Disruption Tour die gewoon waren aan grotere ruimten dan een universiteitsauditorium. Toen de ware omvang van de Tesla fabriekshal tot me doordrong, besefte ik dat dit de voormalige NUMMI-vestiging was. Deze joint venture van GM en Toyota werd door de beleidsmensen van GM in een recent verleden nog de hemel in geprezen als dé manier om lean manufacturing onder de knie te krijgen. Tegelijkertijd bood het Toyota de mogelijkheid om vastere voet op Amerikaanse bodem te verwerven. Zouden de gedetailleerde analyses van GM en Toyota van 20 jaar geleden vermelden dat deze gebouwen nu Tesla huisvesten? Does a bear shit in the woods? Is een stoffige Ampera of de ronduit lelijke Prius ook maar enigszins een concurrent voor de bloedmooie Tesla?

Read more

Gladiatoren in de Arena
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 25/09/2014
"Kun je een paar concurrenten van Parker vermelden?", zo vraag ik de deelnemers in de TIAS-leszaal. De beamer showt de zaal een Parkerpen.

De suggesties komen in een snel tempo. Montblanc, Waterman, Lamy, Sheaffer, Monteverde. En binnen de 20 seconden merkt iemand op: Bic. Deze laatste suggestie wordt altijd aangedragen door een Nederlander. De zuinigheid kadert de luxe.  

"Wie zou je nog allemaal als concurrent kunnen beschouwen? Denk eens ruimer!"

De alternatieven worden opnieuw razendsnel gevonden. Een PC, een iPad, een tablet of een fablet. 

"Wie van jullie heeft, hier of thuis, een pen in het genre van Parker of Montblanc? "

Twintig handen gaan de hoogte in.

"Wie heeft die pen zelf gekocht?"

Vier handen blijven in de hoogte. 

Read more

Marketing met Ballen
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 22/09/2014
"Dat was het. Nog vragen?".  Jan, de directeur Operations, had net een update gegeven inzake de vooruitgang van zijn team om de internationale supply chain efficiënter te laten functioneren.

Er waren geen vragen. Na de aankondiging van de nieuwe acquisitie in Frankrijk door de CEO, en het daaropvolgende cijferlabyrinth van de CFO (Chief Financial Officer), was iedereen overtuigd dat logistiek inderdaad een moeilijk vak was waar ze zelf niet het fijne van konden begrijpen.

"Goed. Dan geef ik nu het woord aan Pieter", besloot de CEO.

Read more

Gestoord aan de top
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 06/03/2014
Bent u één van de velen die heeft genoten van The Wolf of Wall Street?  2014 kondigt zich aan als een grand cru jaar in het cinefiele landschap. American Hustle, 12 years a slave, Nebraska... Zelden zo'n opwindende start van een filmjaar meegemaakt.  Het is vooral The Wolf die mij enorm bijblijft. Toegegeven, nimmer heb ik een publiek stiller een filmzaal weten verlaten dan bij 12 years - nog ingetogener dan na Schindler's List. Het is vooral het bedrijfsvak dat maakt dat ik The Wolf of Wall Street  een indrukwekkende film vind.

De film verheerlijkt niet de inhaligheid van een verdorven geest zoals sommige ernstige zielen verkondigen. Kamagurka merkte ooit op: "Iedereen vraagt zich af of we te ver gaan met de humor. Niemand vraagt zich af of we te ver gaan met de ernst." Ik vind politieke correctheid een slechte karaktertrek. En dus betreed ik een zaal met Amerikaanse studenten altijd met zeer grote achterdocht.

Read more

Game of Clones
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 27/02/2014
Onlangs zag ik de teaser voor het vierde seizoen van Game of Thrones . Dit is zonder meer één van de meest verslavende TV-series die ik ooit heb gezien. Deze serie, net als Deadwood, The WireBattlestar Galactica en nu ook True Detective, contrasteert scherp met de vele labbekakkerige talkshows en leeghoofdige realityprogramma's. Nonsens als Komen Eten kan ik maar savoureren als ik, mentaal gesloopt na drie dagen executive teaching in Nederland, terug thuis ben. Maar ook dan kan ik dergelijk vlak programma op de Samsung flatscreen pas doorstaan met een Ardbeg whisky.

Het gebrek aan differentiatie in de media werd onlangs op sublieme wijze pijnlijk samengevat in een clip van talkshow host Conan O'Brien, toen hij genadeloos identieke uitspraken op verschillende netwerken compileerde.   Maar haal de merknaam weg van het interieur van de wagen, de voorgevel van het bankgebouw, de deur van de koelkast, de inkom van het hotel, het curriculum van de business school...  Zult u in staat zijn feilloos het merk aan te geven? 

Hoe meer we praten over merken, hoe sterker de vervlakking.  Hoe komt dit? Het is een Game of Clones geworden.   De volgende factoren dragen daar in belangrijke mate toe bij.

Read more

Gehoorzaamheid erodeert passie
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 24/02/2014
"Hoe bedoel je: die treinrit is te duur?"
Mike had net de drukte van de Haagse bistro verlaten om de telefoon met Laura te beantwoorden. Laura was administratief medewerkster bij de onderneming waar Mike vertegenwoordiger was.

"Nee, Mike. Een standaard ticket kost € 50, een business ticket kost €130. We moeten besparen, zo heeft de CEO gezegd.  Op alle niveau's, en dat betekent ook het jouwe"
Het tikte onaangenaam hard aan bij Mike. De voorbije anderhalve maand had hij 60 uur per week geklokt om de klanten enthousiast te maken voor de nieuwe software. Het business ticket was geen luxe; het betekende gewoon een rustige treinrit, waardoor hij op de iPad verder aan de offerte voor de Londense klant kon werken.

Read more

De 6 Vragen inzake Duurzaam Concurrentievoordeel
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 28/01/2014
Het boek The End of Competitive Advantage sierde heel wat 'Best Book' lijstjes in 2013. De auteur, Rita Gunther McGrath, heeft een indrukwekkende staat van dienst. Hoogleraar aan de befaamde Columbia Business School (New York), auteur van talloze artikelen in  wetenschappelijke toptijdschriften, en mede-auteur van het uitstekende MarketBusters.  Ze hanteert in The End of Competitive Advantage de beproefde methode die Peters en Waterman, Collins & Porras, en Collins eerder hanteerden: zoeken naar uitermate succesvolle ondernemingen en hiervan de kenmerken analyseren en becommentariëren in turbo-taal. Peters en Waterman definieerden dergelijke ondernemingen als 'excellent',  Collins en Porras als 'visionair', Collins als 'goed-tot-groots', en McGrath omschrijft ze eenvoudig als 'uitschieters' (growth outliers). 

Read more

De bouwstenen van leiderschap
posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 14/01/2014
130 000 000 zoekresultaten, in 0.29 seconden. Google verbaast me nog dagelijks.

Maken deze resultaten me veel wijzer inzake het woord dat ik opzocht - 'Leadership'? Ik betwijfel het.  De voorbije decennia is ontzettend veel gepubliceerd op dit terrein. Te pas en te onpas valt het leiderschapsbegrip in discussies. Zelfs voetbaltrainers reduceren een foutgelopen match tot 'een symptoom van falend leiderschap'. Leiderschap is een containerbegrip geworden, een slechte eenheidsmunt in de managementbibliotheek.

Read more