Rudy MOENAERT

Blogs

Latest Posts

5 Branding Lessons from The CrownNavigeren tussen Futurisme en RealismeMarvel Studios,
Straffe Keuzes in Tinseltown
Innovatie,
Verandering die Waarde Creëert
Vince, de romantiek van het falenHet Chagrijn van CharleroiKlantgerichtheid in tijden van SteampunkTIAS Master of Marketing is EPIC!
Dit zijn de 4 redenen
Het China MomentumHet Ontbindende Karakter
van de Rode Duivels
KabouterlandDe Ultieme Klantvraag
Alzheimer, Euthanasie en Ecosystemen
Van Customer Journey tot Strategische Planning in B2B – een MethodeNo Lovemarks for Uber8 Leiderschapslessen van Keizer AugustusDigital FluiditySloop de Regelneverij!Mag het positiever?Het Drama van Gosselies25 jaar TIAS Master of MarketingAuthenticiteit, een werkplunjeHet Kunstwerk 'U'Holalala... Een HolacratieSkiën in de Polders
Digitaal Innoveren in 10 Basisprincipes
De Kracht van VerbeeldingWinnen door BalansHet Parking SyndroomDe Leiderschapsallegorie in Butcher’s CrossingGood Vibrations (7 / 7)
Sterren op de Bedrijfsvloer
Good Vibrations (6 / 7)
Vernieuwing van het Innovatieproces
Good Vibrations (5 / 7)
Planet of the Apes
Good Vibrations (4 / 7)
De Moderne Arena
Good Vibrations (3 / 7)
Regionaal Erfgoed
Good Vibrations (2 / 7)
In de Routines schuilt de Ondergang
Good Vibrations (1 / 7)
Inspiratie door Disruption
De Kernprocessen van WaardecreatieWat houdt je wakker?Gladiatoren in de ArenaMarketing met BallenGestoord aan de topGame of ClonesGehoorzaamheid erodeert passieDe 6 Vragen inzake Duurzaam ConcurrentievoordeelDe bouwstenen van leiderschap

Innovatie,
Verandering die Waarde Creëert

posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 19/10/2019

Anderhalve week geleden heb ik genoten van de musical 40 – 45. Deze verbluffende spektakelmusical ontroert en confronteert. Studio 100 herschrijft wat van een Vlaamse musical mag worden verwacht. Een sterk verhaal, goede vertolkingen en indrukwekkende technische vernieuwingen (o.m. reizende tribunes) bezorgen de toeschouwer een wowgevoel. Het marktsucces is navenant – 600.000 bezoekers!

600.0000? Thomas Cook haalde dat getal recent ook, op wereldwijde schaal. Het betrof het aantal gestrande reizigers als gevolg van hun bankroet. Op het necrofiele restant van de oudste reisorganisatie ter wereld, www.thomascookgroup.com, lees ik dat “The way we interact with our customers, in person and online, is the best opportunity we have to develop a relationship that can last a lifetime.” Nou, dat laatste is flink tegenvallen. Dit heet falen, cum laude.

De evolutie in de reisindustrie was voor iedereen duidelijk, behalve voor het management van Thomas Cook, zo lijkt het wel. Hoeveel Engelse ale hebben ze dagelijks gedronken om geen stevig antwoord te verzinnen op de internetklant en de grotere vraag naar city trips? De reisindustrie heeft de toerist jarenlang getraind om als zelfladende vracht gedwee de economy class op te zoeken. Maar deze industrie heeft toch niet onderschat dat dergelijke conditionering de reiziger opleidt tot handige zelfbouwklussers van reisonderdelen naar Valencia, Dubrovnik en Corfu?

Het negeren of stomweg missen van markttrends vormt nimmer de basis van een robuuste strategie. Daarnet heb ik eens de leeftijd ingeschat van de Thomas Cook Board Members. Ze kijken trots de cameralens in, onder een slotkoers van 3.5 pence. De meesten hebben kleinkinderen, zo vermoed ik. Als trotse grootouders hebben zij zich tijdens familiebijeenkomsten toch ook verwonderd hoe de moderne jeugd op speelse wijze uren op smartphone en tablet doorbrengt?

Innovatie blijft lastig. Het comfort van het verleden remt het aanvaarden van de toekomst. Stilstand creëert achteruitgang en waardevernietiging, de toxische reisbestemming van de angstige bedrijfsleider. Het falen van Thomas Cook wijst op de centrale paradox van innovatie: het doel van veranderen is stabiliteit. Pas als een bedrijf niet meer verandert, treedt de chaos in. Studio 100 volhardt in de vernieuwing. Gestart als Vlaamse mediakneuter met vijf medewerkers in 1996, is het nu een globaal opererend entertainmentbedrijf.

Innovatie moet hoog staan op de agenda van elke topmanager. Innovatie is verandering die waarde creëert (Change to Create Value). Deze verandering kan van velerlei aard zijn, zoals bv. een nieuwe productietechnologie, een ander businessmodel, een organisatorische vernieuwing, het veroveren van nieuwe markten, of zelfs een nieuw prijsbeleid. Maar bovenal creëert deze verandering waarde. Dit kan waarde betreffen voor het bedrijf (shareholder value), de klanten, de medewerkers of de samenleving (shared value). Wat zijn uw toekomstige innovaties en welke waardecreatie ambieert U?

Economen wijzen ons graag op het onderscheid tussen risico en onzekerheid. Onzekerheid is inherent aan innovatie. Je kunt de toekomst niet verdisconteren op basis van de succesformules uit het verleden. Winst is de beloning voor de ondernemer die de onzekerheid niet schuwt (F.H. Knight, 1921). Studio 100 heeft vernieuwd en gewonnen in een onzekere wereld. Op de website van de Thomas Cook Group lees ik hun beleid inzake risicobeheer: “The Board considers the risk appetite of the group on an annual basis and reviews and approves the group’s risk management policy.” Thomas Cook heeft risico beheerd, het verleden uitgenut, en is gesneuveld.

Ik heb genoten van 40 – 45. Deze musical verrijkt de ondernemer, de bezoeker, de medewerker, de samenleving. Waarom heeft het topmanagement van Thomas Cook geen snelcursus “Innoveren & Ondernemen” genomen bij Studio 100?