Rudy MOENAERT

Blogs

Marvel Studios,
Straffe Keuzes in Tinseltown

posted by Prof. dr. Rudy K. Moenaert on 30/10/2019

“De herinnering is het mooiste toevluchtsoord,” zo stelt Paolo Cognetti in het bejubelde De Acht Bergen.  Het is een scherpe observatie in een prachtig boek. Maar ik zou dit niet als een sterk advies voor het bedrijfsleven formuleren. Nostalgie is een menselijk talent, maar mijmerend genieten verschaft je organisatie geen winstgevende toekomst.

Dit manifesteert zich misschien het sterkst in het productbeleid van organisaties. Managers slagen er al te vaak niet in de uitpuilende, complexe productportfolio op te schonen. Er is immers altijd wel een klant die net dat ene product blijft nodig hebben. Klantgericht wordt dan klantgezwicht, een commerciële liefdadigheid gebaseerd op angstig klantbehoud. De behoudsgezindheid die B2B-markten zo kenmerkt, contamineert ingrijpend de waardeketen. Inkopers aanvaarden immers een Blue Ocean-innovatie pas ten volle wanneer die een risicovrije traditie is geworden.

Het vereist cojones om belangrijke keuzes in de portfolio te nemen in weerwil van een resistente klantenbasis. De makers van Game of Thrones kunnen erover meespreken. De serie, die jarenlang torenhoge evaluaties genoot, is geëindigd met een bedroevend lage score. De laatste episode werd op sociale media afgeschoten, en kreeg op de gespecialiseerde website IMDB een vernederende evaluatie (4.20). Stephen King verwoordde het heel treffend: “There's been a lot of negativity about the windup, but I think it's just because people don't want ANY ending.”

Maar innovatie vereist doorzetting, ook inzake eliminatie. Picasso stelde het reeds:

“Elke daad van schepping is in de eerste plaats een daad van vernietiging.”

Marvel Studios biedt hiervan in de blockbuster Avengers: Endgame een indrukwekkende masterclass aan. [De volgende paragraaf bevat spoilers]

In deze superheldenfilm legt Iron Man het loodje. Captain America beleeft een gelukkiger einde. Hij reist terug in de tijd, huwt zijn vriendin, keert terug als een oudere man, en geeft zijn adamantium schild af. Ook Black Widow overleeft het eindspel niet, maar kan in de beste Hollywoodtraditie op een postume prequel rekenen. De realiteit blijft dat 21 % van de omzet van de Marvelportfolio definitief wordt opgeborgen. Faut le faire.

Het Atelier van de Toekomst

In de monetaire economie stelt de wet van Gresham dat “bad money drives out good money.” In de bedrijfseconomie luidt dit dat de branding van alledag de toekomst verzandt. Stilstand in de portfolio transformeert je bedrijf tot een rusthuis voor competenties en producten.

Jouw organisatie moet echter ten allen tijde een aantrekkelijk atelier voor het ontwikkelen van relevante en toekomstbestendige vaardigheden, processen en producten blijven.

Een portfolio-analyse is de Instagram voor de manager – een snapshot van de eigen bedrijfshuishouding, waarin stars, cash cows, dogs en question marks een vrolijke zodiak vormen. Of een product een cash cow of een star is, wordt niet bepaald volgens jouw belang, maar volgens het belang in de markt en de groei van deze markt. Veel zogenaamde cash cows zijn matig presterende produktlijnen met een miniem aandeel in een slome markt. 

Een gezonde productportfolio vandaag is het gevolg van verstandige keuzes in de innovatieportfolio gisteren. Daartoe is enige druk vereist. Dat is alvast de verdienste van de keuzes die Marvel Studios heeft gemaakt.